Sinds Heleen van Nieuwland troj (Delft, 1953) als allround ceramiste afstudeerde aan de Kunstacademie te Den Bosch, woont en werkt zij in Montfoort, waar zij twee ateliers heeft. Ze maakt kleurige beelden en reliëfs in verschillende formaten, soms wordt een beeld in brons uitgevoerd. In veel beelden zijn vormen uit de natuur en de menselijke gestalte met elkaar verweven. De heel direct uit kleiplaten opgebouwde beelden hebben vaak een deels ruw en deels glad oppervlak.

Duidelijk is dat de mens haar uitgangspunt is en dat zij de rijkdom aan gevoelens en emoties op een fijnzinnige manier wil uitbeelden. De titels zeggen veel: sacrale vaas, dromen, kracht, ontmoeten, kwetsbaar, ingetogen, leegte, vreugde … Knotwilgen, een haiku over bomen en veel zelfgemaakte detailfoto’s van bomen waren de inspiratie voor veel beelden. Aanvankelijk waren deze beelden nog heel boomachtig, maar werden steeds meer torso totdat er zelfs een gezicht in kwam.

Rond 2000 raakte Heleen opnieuw in de ban van raku stoken, een Japanse glazuurtechniek. Met deze techniek had zij tijdens haar studie in 1980 al geëxperimenteerd. Sinds 2000 maakt Troj -naast haar andere werk- specifiek voor raku kleinere beelden en reliëfs.

Een citaat van Max Frisch inspireerde Troj samen met eigen symbolen en een stukje koraal tot het maken van een serie ei-vormige hoofden vol gedachten, herinneringen en dromen. Een stukje vuursteen is het uitgangspunt voor een serie meer abstracte vormen. Soms laat Heleen zich ook inspireren door thematentoonstellingen en maakt zij speciaal daarvoor werk, zoals “Tango” en “Leegte” en “Cloudy”.

Troj ? Ik signeer al mijn werk met ‘troj’, soms met een stempel, vaak met de hand. ‘Troj’ is een familienaam, een nickname,

opleiding: 1971 – 1976 Tekenacademie Tilburg, 1978 – 1982 Kunstacademie Den Bosch, 1982 Werkbeurs Keramisch Werkcentrum, 1987 Werkbeurs Workshop José Vermeersch, 1987 Werkbeurs Workshop Rien Bazen

www.heleenvannieuwland.exto.nl

informatie Heleen van Nieuwland troj