De nieuwe Ploeghleden, beeldhouwers, keramisten en schilders, stellen zich middels hun werken voor in Galerie de Ploegh. Deze nieuwe aanwas van leden doet recht aan het collectief van ruim honderd kunstenaars en toont aan dat deze bijna tachtig jaar oude, en op twee na grootste kunstenaarsvereniging van Nederland, nog steeds volop in beweging is.

Hannah Blom werkt bij voorkeur met metaal. Figuratief of abstract zoekt zij op een speelse manier verbinding met een onderwerp. Vaak vormen haar beelden ruimtes waarin je zou kunnen rondlopen, je verwonderen, je ergeren, je koesteren.

Jacqueline Bohlmeijer maakt keramiek. Zij zoekt in haar werk naar een optimale plastische werking van de klei. Het werk wordt gekleurd met glazuren, vaak in tinten groen, gecombineerd met bruin en zwart en kleurige accenten. In bijna al haar werk streeft Bohlmeijer naar beweging in de ruimte, met openheid in de breedste zin van het woord. Soms is het werk functioneel, te gebruiken als vaas.

Bernadette Goossens maakt tekeningen en schilderijen. In een groot deel van haar schilderijen is het tekenachtige sterk aanwezig. We zien houtskoollijnen, oilsticklijnen en lijnen die met de vingers zijn getrokken in de verf. Die directe en experimentele werkwijze verkent het proces van loslaten en beheersen.

Dagmar de Kok maakt beelden die zijn oorsprong vinden in ‘Afrikaanse Volksverhalen’. Dieren spelen hierin vaak een hoofdrol. De tot de verbeelding sprekende woorden en levenslessen worden door de kunstenaar omgezet in een beeldtaal met klei. Door het resultaat van onderzoek en experiment subtiel toe te passen in het uiteindelijke werk blijft een balans tussen spontaniteit en bedachtzaamheid overeind.

Annemiek van Kollenburg ‘s werken hebben meestal verschillende structuren. Zij zoekt naar evenwicht, het balanceren binnen een vorm. Zowel de letterlijke balans van een beeld dat staat, als dat van een dat zijn rustpunt zoekt. De klei als beeldend materiaal wordt soms aangevuld met ander materiaal zoals geschept papier. Tegenstellingen als glad-ruw, hard-zacht en licht-donker spelen als beeldhouwers-elementen een belangrijke rol.

Suus Kooijman werkt met warme bijenwas en pigmenten. Lagen bouwen zich op tot een voorstelling, mystiek en diffuus. Alles is verstopt in een achtergrond die, wanneer de lagen afgeschraapt worden, een beeld naar voren brengen. De mystieke lagen van de werkelijkheid zijn haar fascinatie.

Lies van der Sluis maakt monumentale beelden. Zij zijn in verschillende materialen uitgevoerd, plaatstaal, aluminium, messing of roestvrij staal. Vaak werkt ze in opdrachtsituaties, waarbij er een duidelijk relatie bestaat tot architectuur en omgeving. Het werk van Lies van der Sluis kenmerkt zich door helderheid in vorm en kleur.